Nordentjej

Här nedanför hittar du ett gästbloggsinlägg från jättesöta Mathilda som har den HÄR bloggen. Jag gillar särskilt denna kategori där det verkligen är en salig blandning bland te och musik. Hur miljövänligt är till exempel inte det HÄR? Och det HÄR är ju inte heller fy skam i denna mikromatsgeneration, om det fungerar är det verkligen miljövänlighet på hög nivå! Min poäng här är i alla fall att du bör besöka henne! Men först får du njuta av hennes text här hos mig:



I ett samarbete med den miljösmarte Lisa, mer känd som EKO-Lisa, skriver jag nu ett inlägg som handlar om miljön och hur vi enkelt kan bidra till en mer hållbar utveckling. Varje dag pumpar media ut skräckrubriker om jordens sista dagar, om en temperaturhöjning vi aldrig förr sett och om paradisöar som snart äts upp av havet – rubriker som kan kännas långt borta och kanske lite överdrivna. Det kan kännas omöjligt att bidra till en lösning av sådana problem, vilket gör att många människor bara suckar tungt och går vidare. Sanningen är att det inte är så svårt att bidra till en mer hållbar utveckling. I min blogg har miljötips kanske lyst med sin frånvaro, vilket är ganska märkligt då jag på många sätt hjälper miljön i min vardag.

Här är tre enkla tips på hur du kan bli en miljösmartare människa:

1.   Köp saker second hand.
Att köpa saker second hand är väldigt smart. För det första så tömmer du inte plånboken lika snabbt och för det andra så bidrar inte second hand till ökad påfrestning på naturen och dess resurser. Dessutom får du unika plagg och saker som bidrar till en personlig stil och touch samtidigt som du ofta hjälper till att bidra till en bättre värld(t. ex Myrorna eller Erikshjälpen som donerar pengarna till fattiga barn etc.). Under sommarhalvåret finns det även loppisar runt om i städerna. Dessa brukar vara otroligt roliga att gå på, i alla fall om man modeglad som jag!

2.  Ät mer vegetariskt.
Köttproduktionen i världen står för en ofantlig del av våra utsläpp av växthusgaser, ca 20 % enligt uppgifter från Göteborgsposten. Enligt Amerikanska ”Environmental Defense” skulle koldioxidutsläppen minska lika mycket som ifall vi skulle ta bort en halv miljon bilar från vägarna ifall varje Amerikan skulle äta ett mål mindre kyckling i veckan. Ni behöver alltså inte bli vegetarian eller pescetarian(som jag är) för att det ska göra skillnad.

3.  Kasta mindre!
Återvinn eller sälj istället! Detta är något av det enklaste vi kan göra! Tröjan som du tycker är ful och omodern kan göra någon annan superglad! Orkar du inte stå på loppis eller sälja på tradera kan du alltid skänka till en second hand butik. Istället för att slänga matrester kan du värma upp dem i mikron nästa dag. Återvinn alltid papper, plast, glasburkar/flaskor och konserver – så slipper vi hugga ner träd och bryta berg! Panta mera!


Vill du också synas här? Mejla mig på [email protected]. Du skriver/fotar något som har med miljö att göra och får synas här. Självklart länkar jag dig!


Kommentarer
Postat av: anna

sv: ja de var de verkligen :D



återvinner du allting?

2011-07-07 @ 11:52:40
URL: http://annamarialarssson.blogg.se/
Postat av: AnnaPanna

Tack så mycket, jag har kämpat på och Tack för tipsen. Ska anamma dom. Kan bli svårt på den vegetariska biten. Men jag ska hålla nere konsumtionen. 2 hand är det bästa som finns ju! Brukar stå på loppis och sälja mina saker och även köpa själv.



2011-07-07 @ 11:55:51
URL: http://annapannis.blogg.se/
Postat av: Sandra

Tummen upp!! :) Superbra.

2011-07-07 @ 13:48:15
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: ewe ♥ cheerleader, modell, naturare

Jag älskar att fixa om gamla kläder! :)



Kram!

http://lifebyewe.blogg.se

2011-07-07 @ 13:50:28
URL: http://lifebyewe.blogg.se/
Postat av: AnnaPanna

Tack så mycet, du oxå <3

2011-07-07 @ 15:47:37
Postat av: M E R E I

- Riktigt bra inlägg!

2011-07-11 @ 00:08:17
URL: http://dajeroma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0