Om eluttag!

Rannva kommenterade här förut:

Min pappa, som är ingenjör, berättade en väldigt intressant sak för mig för ett bra tag sedan...

Även om man stänger av standby-läget på apparater såsom datorer, tv-apparater och lampor, så går det fortfarande ström igenom dem. Detta är för att tillverkarna av produkten sparar en millimalistisk summa pengar på att sätta strömbrytaren i apparaten innan standbyknappen, så att den inte påverkas av knappen. Detta gör de inte av pin kiv, utan bara för Många bäckar små... för dem. Man kan mäta hur mycket standbyström som går igenom en apparat även om man stänger av standby med någon manick jag såg på ett danskt miljöprogram som handlade om att göra danska hem mer miljövänliga, den sändes på svenska ettan, dock minns jag varken vad programmet hette eller apparaten.

Danska eluttag har en avstägningsknapp för att man ska kunna stänga av strömmen helt, det närmsta svenska hem kan komma så länge de inte renoveras med dessa eluttag, är sladd-dosan med en avstägningsknapp.

Om du vill kan jag skicka en bild någon dag på ett sånt eluttag, ifall du inte redan själv har en bild. Så kan du tipsa folk om att få dem monterade i sina hem. ^^

Drama: fattar inte riktigt..men jag har en skarvsladd med on off knapp, för att jag helt enkelt inte orkar stänga av och på alla grejer, bra för oss lata!

Kommentarer
Postat av: Sussi

Men så fult av dom. Här tror man att all ström är av när man stänger av grejerna. Måste man alltså börja dra ur kontakterna för att det ska vara helt av!!



Som tur var kändes inte den här dagen så förstörd, trots försovning och allt ;-)



Ha en trevlig kväll

2009-12-10 @ 21:13:15
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se
Postat av: ansepanse

det har jag också

2009-12-10 @ 22:36:36
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Rannva

Alltså, det var en sådan skarvsladd som jag menade, med on/off-knapp, som man ska ha för att vara helt miljövänlig med elen.



Annars sipprar ström igenom apparaterna även då man stängt av standbyläget, för där finns egentligen inget som stoppar den.

2009-12-10 @ 23:05:30
URL: http://crazytiny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0