Vargen ska dö ut!

(jag testar Guns teori om att man får fler läsare med hjälp av dramatiska aftonbladet rubriker)

En del vill att vargen helt och hållet ska dö ut. Andra vill att vargstammen ska bli ännu större. Enligt mig finns inga rätt och fel i den här frågan. Det som är så intressant är att den är rätt svart eller vit. Antingen vill man det ena eller så vill man det andra. Inget mitt emellan, varför?

Politiken vi har idag fungerar inte riktigt. Jag har nära som fått leta upp rivna får som skadats av vargen, dessa får har överlevt i nästan en vecka, döende. Matstrupen var avsliten på mamman och ett litet lamm låg bredvid. Livrädd. När jag nämnde detta för en som är för vargens befinnande i landet så sa han att det var vårt fel, för det är vi som har fåren så här. Det är inget vi kan skylla vargen för. Men är det ingen annan än jag som reagerar på att mord av en varg ger längre fängelsetid än mord på en människa?

Och är det rätt att de som inte bor på platsen där vargen finns har så mycket att säga till om? Större delen av vargstammen är centrerad till örebrolän, delar av västmanland samt värmland. Det är som att vi här ute i vargområdet röstar för en hundraprocentig ökning av trängselskatten. Eller?

Det som chockar mig i den här frågan är att vuxna människor inte lugnar ner sig tillräckligt mycket för att ta sig tid att lyssna på varandra, hör mot och för argument för hur problemet ska lösas. I det här fallet tycker jag en kompromiss skulle vara på sin plats..


Kommentarer
Postat av: ulrica

jag är inte så insatt i det där men jag tycker iaf att vargen ska vara kvar. läskigt att utrota en art sådär- förstår att det inte är så bra för fåren men det funkar väl så i naturen? näringskedjan syftar jag på. jag kanske är helt ute och cyklar dock för jag har inte läst på :P och att mord på varg ger längre fängelsestraff än för en människa är ju skrämmande.. sveriges rättsystem är skrämmande..

2009-12-07 @ 14:21:55
URL: http://domkallarmigulle.blogg.se/
Postat av: ansepanse

INTE ska vargen bort, han finns ju i vår natur och ska få¨fortleva, är det nå´n som förstör vår underbara jord är det väl i så fall människan

så, nu har jag sagt mitt

2009-12-07 @ 15:41:42
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Gun

Oj vad svårt att veta vad som är rätt. Vargen har rätt att finnas till, men jag förstår att ni som har negativ erfarenhet av den ser på saken på ett annat sätt. Du har rätt i att man måste kunna diskutera saken som vuxna människor.

2009-12-07 @ 16:33:13
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Em

Om vargarna är utan betydelse för balansen i naturen och djurlivet så tycker jag inte att de har att göra i dagens samhälle, men om de HAR betydelse får vi leva i samspel på något sätt och vis. Vi kan inte hålla på och värna om till ex djur (om de inte rubbar balansen) om vi samtidigt skall tillåta oss att utveckla på den vägen vi gör.



Jag har förresten några frågeställningar till dig om miljö, men jag återkommer om det. Hinner inte just nu. Inte som jag menar att du skall svara, men jag tror problemställningen kanske kan intressera.

2009-12-07 @ 16:41:20
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Sussi

Dom flesta säger att vargar bara jagar och skadar det som ska äta men det stämmer inte alls. Jag har hört om situationer då vargar har dödat nästan en hel flock (heter det så?) med får och sen bara ätit ett..

Visst ska vargarna finnas kvar men jag gillar inte att får ska bli skadade heller...



Knivig fråga

2009-12-07 @ 20:45:56
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se
Postat av: Marina

Jag tycker det är en mycket svår fråga, vet inte själv var jag står. Ett är säkert jag tror att vi bara ska ha en liten vargstam. Etologen Lars Fäldt hävdar att det aldrig kan bli en för stor vargstam i Sverige, vargarna behöver så stora revir så det blir en naturlig begränsning.

Det är bra att mer fakta kommer fram.

Ha en bra kväll.

2009-12-07 @ 21:13:17
URL: http://gallerigavelin.blogg.se/
Postat av: Marina

Jag tycker det är en mycket svår fråga, vet inte själv var jag står. Ett är säkert jag tror att vi bara ska ha en liten vargstam. Etologen Lars Fäldt hävdar att det aldrig kan bli en för stor vargstam i Sverige, vargarna behöver så stora revir så det blir en naturlig begränsning.

Det är bra att mer fakta kommer fram.

Ha en bra kväll.

2009-12-07 @ 21:13:33
URL: http://gallerigavelin.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag är verkligen inte för att vargarna ska dö.

Men jag förstår hur bönderna m.fl. känner.

2009-12-07 @ 21:35:31
URL: http://medelrutanvingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0