Andra kulturer

Kulturkrockar och språk skillnader kan gärna göra att det blir missförstånd och att någon kan känna sig kränkt. En jag känner som har en helt annan kultur en vad jag har, vägrade säga sitt efternamn som personen haft i det andra landet. Personen bytte för att enklare kunna få jobb i Sverige (fyfan för oss, det ska inte behöva vara så). Mina kompisar och jag ville gärna veta vad. Det är ju coolt, tänkte jag. Sen har jag heller aldrig hört personen prata sitt modersmål, jag älskar språk (jag är nörd) och älskar alla melodier som blir i ett språk när man talar det. Personen vägrar och ber sin kompis göra det, som aldrig snackat personens modersmål. Det fattar man nada av. Så av det lilla vi lyckas få ut över det, försöker vi med bästa förmåga uttala namnet. Då säger personen till en annan närvarande "det är därför jag inte säger det till dem, de skämtar ändå bara om det. Och i min kultur är efternamnet inte ett skämt" Då säger jag att vi inte menade att skämta. Något som personen påstår sig veta. Men vi hade ju tydligen skrattat för mycket när vi försökte uttala det. Jaha? Som om inte alla skrattar åt sina uttal på nya språk för första gången, det låter ovant och man vet inte vad man egentligen säger.


Dessutom, så pratar man inte över folks huvuden i svensk kultur. I alla fall inte över mig, jag kände mig ordentligt tillplattad. Vi hade också en annan diskussion parallellt och där så säger personen helt plötsligt "Ja, de kan göra som de vill, jag orkar inte tjafsa mer". Vafan är det för fel med att prata direkt till oss? Jag blir så irriterad. Skulle det vara tvärtom, att jag var otrevlig mot personens kultur och personen skulle jag direkt få mothugg. Men eftersom jag är svensk så är det okej att klanka ner på mig?


Jag är så enormt mycket emot rasism. Jag hatar det. Jag försöker att aldrig diskriminera någon bara för att den har en annan kultur eller färg en jag. För det säger väldigt lite om personen. Om jag får höra att exempel är jude, så vet jag i princip bara att han/hon tror på Gud. Bort med rasism. Om jag är lila (vilket jag i skrivande stund är, solen och så) så är jag fortfarande samma person.


Kommentarer
Postat av: fenomenal tjej a.k.a sofia :)

du har så rätt! önskar fler kunde tänka som du! :)

2009-07-03 @ 19:49:52
URL: http://phenomenal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0