Stackars anka..

Minns ni TV4:as dokumentär från i våras? Ni som inte har sett den eller missat den (som jag gjorde av någon konstig anledning) så finns den HÄR. Ni kan också läsa om programmet HÄR


Päls och dun industrin är inte alls fulländad. Det finns självklart bra uppfödare, men det finns så himla många som missköter det här enormt mycket. Du kan aldrig lita helt och hållet på affärerna, de har ofta inte helkoll på alla underleverantörer och de olika leden. Det har hänt att läder från Kina har märkt om till "Made in Italy". Å andra sidan är inte syntet material inte heller att föredra, de är inte mer miljövänliga även om det är snällare mot djuren. Själv väljer jag oftast varor där jag vet vem uppfödaren så att jag själv kan kontrollera hur djuren mått. Men det är svårt att vara smart konsument. Men att du väljer "rätt" (det är du som bestämmer vad som är rätt eller fel, alltid) produkt en gång, gör skillnad.


Men vi kan väl vara överens om att vi inte är stora fan av duntäcken efter att ha sett TV4:as dokumentär? För att kunna välja bort en vara är det viktigt att ha en ersättare (vi måste ha täcken, det blir för kallt annars) nyligen fick jag höra talas om fårklipparen Christer Gustafsson som i Pålsboda (en bit utanför Örebro) gör hundraprocentiga ulltäcken som är både varma och sköna. Täckena kostar runt tusenlappen, och finns att köpas hos Ulltäcket, ullhuset.se, Texel-Sweden i Hagfors och Näva ekotextil i Järna. Ullen är svensk och innehåller (all ull gör det) lanolinsom är mjukgörande för muskler och leder.


Kommentarer
Postat av: Miiqa

Jag har syntetmaterial eftersom jag har varit hyperallergisk mot pälsdjur förr. Även om jag nästan aldrig märker av det nu, så vågar jag inte ha päls eller dun så nära mig så länge varje natt. Men annars är det ju ett jättebra alternativ.



Tack söta gulliga du för dina fina kommentarer. Massa kärlek tillbaka till dig!

2009-07-26 @ 18:17:14
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Postat av: Else

jag älskar ditt återkommande inte för påtryckande mysiga miljötema!

2009-07-26 @ 19:15:52
URL: http://finkultur.blogg.se/
Postat av: Viktoriae - En må bra blogg med självkänsla och där positivt tänkande ligger i fokus

Sv: Hej och tack för din kommentar!! :)



Jag använder inte duntäcke alls.. såg inte den dokumentären men såg reklamen för den och ush vad hemskt :(

2009-07-27 @ 12:14:51
URL: http://viktoriae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0