Vart kommer din frukost ifrån?

Jag äter alltid smoothie till frukost. Den består av banan, yoghurt och jordgubbar. Bananen är så klart KRAV märkt (länka till bananinlägget) och yoghurten är tyvärr inte miljömärkt. Jag har ännu inte hittat någon som jag tycker om och är miljömärkt. Det kanske är för att sortimentet inte är så stort här ute på landet? Jordgubbarna är märkta med svenskt sigill, som betyder att de är "gjorda" i Sverige, men de har inte något miljökrav på sig. Det som är bra med "svenskt sigill" (ur miljöns synvinkel) är att man vet att jordgubbarna inte har åkt över halva jorden för att hamna på mitt köksbord, å andra sidan kan de ha simmat i gifter...


Vad äter du till frukost? Vet du var den kommer ifrån? Vill du ha med eller utan besprutning? Är det viktigt för dig hur arbetarna har haft det i processen?

  
Alla människor kan inte vara världsbäst och mest medvetnast. Men vi kan alla göra lite och ett stort steg är att vi börjar tänka på vad vi äter och gör. Efter ett tag kommer du kanske på att du visst vill ha KRAV eller miljömärkt (mer om det kan du läsa här)


Kommentarer
Postat av: Egoinas mamma

Vad bra att du tänker på allt!! Glöm ej transporten, HUR det transporteras och hur långt det transporteras. Kanske finns det produkter som ligger närmare som gör att det blir mindre förorening.. ;)

2009-07-18 @ 19:43:25
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0