Tygpåse eller inte?

Så, anledningen till den här kategorin är att jag är med i en grupp för ungdomar som arbetar för att miljöproblemen ska lösas. Typ. För det finns faktiskt saker vi kan göra. Vår första föreläsare var toppen! (ehh, tyvärr minns jag inte namnet) men hon beskrev hur hennes uppväxt varit ur miljösynpunkt. Om försurningen i bland annat i Mälaren och den har förbättras nu tack vare att vi redan på 70-talet. Det jag vill komma till är att vi faktiskt kan göra saker för att förbättra miljön. Är vi alla överens om att det finns ett problem?

En sak som vi kan göra är att sluta köpa/ta emot onödiga plast och papperspåsar.

Ditt argument:
Icas plastpåsar är så bra att bära i.
Mitt svar:
Nej, oftast inte. Eller ibland kanske. Men de där plastpåsarna går ju sönder hela tiden. Särskilt plastpåsarna. Men regnar det så dör också papperspåsarnas handtag. Det har hänt mig åtskilliga gånger att påsjäveln spricker utanför Ica och man får krypa omkring där på marken för att plocka upp alla tomater som rullat bort och hur ska man nu få hem fem mjölkliter, tomaterna och glassen? Det här skulle inte hända om du hade en tygkasse.

detta är min trasiga icapåse--->
Ditt argument:
Men tygpåsarna är ju så dyra.
Mitt svar:
Ja de är de egentligen. Men tänk så här. En tyg kasse kan du ju ha väldigt många gånger. Den går inte sönder direkt. Dessutom så är de mycket slitstarkare. (jag vet att det är typ samma) men också är de oftast mycket snyggare. Minns ni den hemska perioden för någon månad sen när hela ICA kom på att de skulle ha gula påsar. Seriöst? Det är mycket bättre med en diskret vit som tygkassarna är. Konsum har sålt gröna, har två stycken. Men min poäng är att du kan använda de här flera gånger. Dessutom kostar plastpåsarna också pengar...

Ditt argument:
Tygpåsarna är ju fula!
Mitt svar:
Ja men använd dina coola skinnväska. Du har säkert någon snygg oversizeväska som du kan ha istället då. Den kan du ju dessutom ha när du handlar på H&M och Gina Tricot också. Där får man också mycket olika småpåsar som egentligen bara är jobbiga. Det är mycket bättre att ha din snygga väska istället för två miljarder små påsar.

Ditt argument:
Men vad spelar det för roll?
Mitt svar:'
läs den här eller så litar ni på mitt ord. De tillverkas av olja och de släpper ut koldioxid när man bränner upp dem. Det gör skillnad på hur mycket koldioxid det kommer ut, väljer du bort plastkassen så får du ner lite av klodioxidutsläppen. Och ska man tro vissa forskare så är det ju det här som kommer bli vår undergång. Att vi inte minskar utsläppen. Det är lite men värt så mycket!

Så här gör du en egen tygpåse:

Först klipper du ut två retanglar på ca. 40 cm x 50cm (sömsmån inräknat)
Nästa steg är att klippa ut botten, också en rektangel 20cm x 30cm (sömsmån inräknat)
Sista klippningen är handtagen 60cm x 4cm. Klipp ut två stycken.

När du är klar med klippningen nålar du ihop rektanglarnas långsidor. Avig (insidan) mot avig och sy raksöm rakt över. Därefter så nålar du fast bottensidan, avig mot avig. Sen raksöm för att fästa. Nu har du själva påsen klar. Sen fäster du handtagen, de viker du dubbelt för bästa hållbarhet. När du väljer tyg ska duta något som håller bra. Jeanstyg funkar väldigt bra!

Nu har du en färdig påse som du kan dekorera precis hur du vill och den kommer bli perfekt för dig, då är det ju roligast att vara miljövänlig!

Ett annat alternativ är att sno mammas tygväska. Hon har troligtvis tillräckligt med pengar för att köpa en ny. Du är ju bara en fattig student liksom.

Kommentarer
Postat av: Blueyee

sV: haha ja jag gråter oxå nästan till allt (aa)



Ja filmen är verkligen värd att se (:

2009-06-08 @ 20:38:16
URL: http://tsangblueyee.blogg.se/
Postat av: emma härnqvist/perfektion

haha jo glassbilen är nog min favoritbil med. finns mest överraskningar i den av alla bilar.. goda dessutom :)

2009-06-08 @ 21:48:43
URL: http://perfektion.blogg.se/
Postat av: Blueyee

sv: haha :P

Jag var i hongkong i en helmånad förra året :P

2009-06-08 @ 22:22:17
URL: http://tsangblueyee.blogg.se/
Postat av: sara

rösta gärna på mig om att bli veckans blogg hos febb.blogg.se :) klicka dig in på min blogg där länken finns



kram

2009-06-09 @ 14:09:24
URL: http://sarahogbergs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0