Vindruvor<3

Jag vill hälsa er alla en godmorgon! Eller förmiddag! Slutade för två timmar sen och är lite seg, kanske sova en stund? Vet inte..

Men jag vill snacka konsumentmakt! Jag är enormt förtjust i vindruvor. Men de "vanliga" vindruvorna är enormt besprutade, och även om jag äter mycket skit (socker) så har jag lite emot att sitta och äta gift. Det tar liksom emot. En del av giftet (besprutningen) hamnar liksom i vindruvan, så det är bara delar av skiten som försvinner.

Men nu över till makten vi har. För den finns. Jag lyckades få ekologiska vindruvor till Ica i Hällefors. Hur? Jag frågade ett par gånger i våras, tvingade mamma och pappa att fråga (ju fler som frågar ju kraftigare reaktion) och vi var tre (som jag vet om), och vi fick Ica i Hällefors att sälja dem. Det är coolt, eller hur?

Något som skulle vara ännu mer häftigt är om vi alla skulle göra det, så när du handlar, när din mamma handlar, då frågar du efter ekologiska vindruvor. Enkelt va? För anledningen till att det inte finns nu (någon heelt okänd köpte fem förpackningar=lagret) är att efterfrågan på ekologiska vindruvor är liten, det ändrar vi på va?

Kommentarer
Postat av: Amanda

Smart tänkt! ;)



SV: Ridklubben skickade nyss iväg mig på en linföringskurs för nån tusen i utbildningssyfte. Jag kan inte bara sluta nu när jag väl gått kursen.

2009-10-05 @ 12:28:42
URL: http://medelrutanvingar.blogg.se/
Postat av: Erica

Jag har aldrig tänkt på det där riktigt, fast brukar i och för sig inte äta överdrivet mycket vindruvor heller. Men om det fanns ekologiska vindruvor och jag skulle köpa så skulle jag nog köpa såna nu då jag tänker efter...

2009-10-05 @ 14:12:47
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Helt rätt! Jag tror till och med att ibland är det tillräckligt att EN frågar efter något om butiksägaren är rätt person..



Tidigare fanns enbart vitt kaffefilter i Norge (ca 20 år sen). I ett radioprogram gick de ut med att folk skulle fråga efter oblekta. Efter ungefär 6 månader fanns det i affärerna enbart pga efterfrågan. Dvs att producenten började göra och sälja oblekta efter påtryckningar från butikerna. Det HAR effekt, den lilla människan påverkar, men många missströstar när de inte ser resultat omgående.

2009-10-05 @ 14:51:32
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: petronella

Det är en jäkligt bra strategi! Men man kan ju fråga om ekologiska varor i allmänhet, det måste nog inte vara just vindruor ;)



sv, det är himla jobbigt att inte ha min älskling nära, men när vi väl är hos varandra så är det värt alla svårigheter! Speciellt om Winnerbäck är med på ett hörn (ex bakgrundsmusik!)

2009-10-05 @ 17:13:28
URL: http://wanella.blogg.se/
Postat av: Alex

va? men ew, det later ju jatteackligt :P

2009-10-05 @ 17:24:55
URL: http://alexitas.se
Postat av: Gun

Det är helt rätt tänkt. Alla borde be om ekologiska varor.

2009-10-05 @ 17:43:04
URL: http://horni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0