En riktig sopig soppåse!

Plastpåsens kampanj HÄR!!

Det som för de flesta av oss verkar vara anledningen att vi då och då köper en plastkasse med maten på ICA är att man behöver en soppåse. Det är kladdigt och äckligt och då blir det gärna en plastkasse. Här är några grejer man kan tänka på när man har plastkasse som soppåse. (Min kusins mamma använder det till exempel inte, hon har bara en hink)

* Det finns faktiskt nedbrytbara plastpåsar. Den som jag har hittat finns på Konsum! Det tycker jag är jättebra att ett sånt här kooperativ av matvaruaffärer börjar ta ansvar!! Frågan som vi alla ställer är när till exempel ICA hänger på? Ingen vet. Men välj den här kassen, eller en annan nedbrytbar. Vet ni fler ställen man kan få tag på nedbrytbara kassar?

* Sopsortera mera! Om du sorterar ut saker som du inte behöver vara i påsen krävs det betydligt färre påsar, du slipper springa upp och ner till sopinkastet. Istället kan du med gott miljösamvete slänga alla konserver och plastbitar på sopstationen! Sopsorterar du?

* Hittar du ingen sån där nedbrytbar kasse, välj i alla fall en plastkasse som är gjord på återvunnet material. Det är många affärer som har börjat med det. Bland annat LIDL och Panduro, det brukar stå på deras påsar, där uppmanar de samtidigt att du som konsument ska använda påsen flera gånger. Det står med mycket små bokstäver, å andra sidan så finns det ju faktiskt där!! Betyder plastpåsens material något för dig när du väljer ut den?


Kommentarer
Postat av: ansepanse

jag sopsorterar och vill förstås att påsarna ska vara nedbrytbara

2009-09-10 @ 11:47:49
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: ansepanse

ja du, det är J som köpt dem så då får jag fråga honom först

2009-09-10 @ 11:58:06
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Daniel

På den punkten beter jag mej som folk å sorterar duktigt. och lär byabarna som jag sköter det oxå. VIKTIGT att man tar sitt lilla ansvar!

(men e jag inte på din blogglista? skandal! ;)

2009-09-10 @ 13:49:43
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Ah! Det borde jag ju ha tänkt på! Nu skall här inhandlas nedbrytbara soppåsar! Och fram med tygkasserna! :D

2009-09-10 @ 14:56:45
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Tiara

Detta är faktiskt jättesvårt för mig. Jag har försökt sluta med plastpåsen när jag handlar, men oftast handlar jag med mamma, och då handlar vi på impuls, vilket betyder att jag inte ha tygpåse med mig, och mamma tar plastpåsar, fast hon egentligen kan stoppa ner grejset i väskan.. Min mamma sopsorterar inte, och hur många gånger jag än sätter upp kompostpåsen, så slänger hon brännbart däri ändå. Det går bara inte. Jag får faktiskt börja med dethär när jag flyttar hemifrån =/

2009-09-10 @ 17:28:56
URL: http://tiiara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0