Rasism

För någon dag sen såg jag på Tyra Bank show. Hon tog upp ämnet om rasism. Hur vita människor är elaka mot andra "raser".

Det jag reagerar på är att det bara är "den vita mannen" som kan vara rasist. I mångt och mycket är det ju så. För ett par hundra år sedan var vi ju helt övertygade att vi var det bästa i hela världen. Men jag måste ju påpeka att det där var ett tag sen. Det har hänt enormt mycket sen dess. Och är det verkligen rätt att något som min morfars farfars farbror gjorde är något jag ska beskyllas för?

Enligt Tyra så är rasism okunskap. Och ja, det är väl det. Man tror att alla muslimer är bombare bara för att några extremister körde in i world trade center. Man tycker att alla invandrare är tjuvar för att vi igår på nyheterna fick se att en invandrare tog något i den där affären. Men vi måste lära oss att skilja på folk och folk! Det är inte så att bara för att Herman (din bror) är bra på att spela hockey att du är lika bra eller hur? Det samma gäller för alla. Man ska inte klumpa ihop alla invandrare i en hög, känner du alla eller?

Att rasismen fortfarande finns kan vi göra något åt. Vi kan försöka få bort den. Men först vill jag reda ut en sak. Kan inte rasism vara åt båda hållen? Att en "invandrare" är rasistisk mot en "svensk" och tvärtom?

Många av oss vill ha ett slut på rasismen. Vi vill kunna leva i harmoni, döma varje enskild person och inte gå efter hudfärg, religiös tro eller sexualitet. Man kan vara en bra människa i alla grupper. Men måste vi prata i grupper som "raser"? Är inte det ett sätt att spä på rasismen?

Så, vad säger du?

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag är sjukt trött på folk som dömer folk efter hudfärg

2009-08-13 @ 13:43:11
URL: http://anwb.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Det största problemet vi har med rasism i Sverige i dag är ju rasismen invandrarna emellan!!

2009-08-13 @ 15:32:27
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Lina

SV: Ja de är den verkligen :) Bra inlägg förresten!

2009-08-13 @ 16:03:11
URL: http://lvdp.blogg.se/
Postat av: Tiara

Först och främst vill jag svara på frågan: Kan inte rasism vara åt båda hållen? Att en "invandrare" är rasistisk mot en "svensk" och tvärtom?

Jo det kan det. Det kallas omvänd rasism, och jag känner många som är "omvänt rasistiska". Jag tycker att det är helt fel att man skyller "de vita" för att vara rasister och att man oftast blundar för att andra raser också kan vara rasister.

Och sen självklart tycker jag att rasism är så himla dumt, just för att de egentligen inte har någon anledning att hata eller tycka illa om de personerna. "Bara för att han är neger", eller "bara för att han är muslim", osv, är ingen anledning.

Alla är lika värda, och är det någon, som t.ex. är svart, som har gjort något elakt mot en tycker jag att man har rätt att tycka illa om den personen utan att kallas rasist, men inte att man tycker illa om alla som är svarta bara för att en person var dum mot en.

Jag hade en kompis, han var svart, och han var rasist mot alla svenskar för han hade fått för sig att alla svenskar var rasister och hatade honom. Detta är ett bra exempel på omvänd rasism, och jag tycker att det är precis lika hemskt och avskyvärt.

2009-08-13 @ 18:12:11
URL: http://tiiara.blogg.se/
Postat av: engelsson

Du pratar om omvänd rasism..o klart det finns..för nu e det ju så att all rasism bottnar i okunskap o fördomar..o naturligtvis finns den i båda"lägren" Men det e jättebra att du tar upp detta för diskussion..modigt av dig..

2009-08-13 @ 18:59:31
URL: http://engelsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Liksom några i min släkt talar alltid så snobbigt om det, så sjukt jobbigt för jag dejtade nämligen en kille som var mix mellan mexikan, indian, vit och svart när jag bodde i usa

2009-08-13 @ 19:15:00
URL: http://anwb.blogg.se/
Postat av: Miiqa - jag överlevde min barndom

Jag håller absolut med att rasism finns mellan alla folkslag, men jag tror att grejen med rasism från vita handlar om att det finns en maktobalans till de vitas fördel i hela samhället i princip.



Jag har läst att fördomar är ett sätt för vår hjärna att hantera omgivningen. Hjärnan klarar inte av att hantera alla sex miljarder människor som individer och därför klumpar man ihop människor som liknar varandra. Men det är ju så viktigt att vara medveten om att man gör det och jobba för att inse att människor är individer. Bra och intressant inlägg!

2009-08-13 @ 20:39:39
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Postat av: saandis

sv: ja det gjorde ooont...har ett märke i benet nu :(

och angående ditt inlägg, jag håller precis med!! tror att utlänningar ofta anser att dom ju är i minoritet, och blir så illa behandlade, så då har dom på nåt sätt rätt att bete sej som skit mot svenskar...och det gör ju knappast saken bättre...svår fråga det där, och frågan är ju hur det ska gå att undvika...

2009-08-13 @ 22:28:52
URL: http://saandis.blogg.se/
Postat av: Amanda

Håller med dig till hundra procent. Och det där med att det bara är "vita" som räknas till rasister är bara löjligt. En "färgad" kan vara lika mycket rasist som någon annan...

2009-08-14 @ 00:46:47
URL: http://medelrutanvingar.blogg.se/
Postat av: engelsson

Ja du har så rätt..men rädsla o okunskap hindrar all utveckling..men ju mer det pratas om det,.desto bättre..kram

2009-08-14 @ 09:36:50
URL: http://engelsson.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag tycker det inte spelar någon roll hur man ser ut eller vart man är ifrån och rasism har inget ansikte det finns överallt, spelar ingen roll vilken färg man har eller vart man kommer ifrån. Så tycker jag.

2009-08-14 @ 13:23:57
URL: http://sloarez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0