Mobbning, vad kan vi göra åt det?

Èftersom det här är en skolvecka för de flesta av oss och snart  kommer tillbaka till jobb och skola nu så vill jag ta upp en viktig fråga, mobbning på arbetsplats och skola.

Vad är mobbning? Per definition ska det vara när en grupp/människa utsätter en grupp/människa för "obehagligheter" under flera gånger, det kan vara regelbundet. Men håller det?

Jag tror att eftersom lärare och personal på skolorna låser sig vid den beskrivningen och därför är det många barn och ungdomar som faller helt emellan räddningsnätet tack vare det här, eller vad tror ni?

Många vuxna får nog överhuvudtaget inte hjälp, det känns som om vi i samhället ser mobbning som något som bara förekommer bland barn och unga, och man tycker att det borde det. Borde inte vuxna vara tillräckligt "smarta" för att kunna uppföra sig bland folk?

Men varför har vi det här i vårt samhälle då? För ingen gillar ju att bli hatad och avvisad, det ligger i vår natur som människa att vilja bli älskad, då borde man väl inte vara så elak mot någon att man mobbar en annan människa?

Alla säger att det inte är något fel på den som blir mobbad. Och missförstå mig inte nu, det är inget fel på den, men varför säga att det är fel på mobbaren? Vad tror ni händer med honom eller henne då, "tja, det är ju ändå fel på mig så då kan jag ju fortsätta mobbas" eller "Åh, det är fel på mig? Då slutar jag direkt" ?  Jag fattar inte varför det måste vara fel på någon för att det ska gå att reda ut, och den som mobbats får upprättelse. Är det inte bättre att låta bli att skapa mer problem och istället försöka lösa det vi har?


Jag vill tillägga. Att alla ni som befinner er i en sån här situation i nuläget, det finns hopp. Det gäller att stå ut, det finns alltid hopp. Du klarar det!

Kommentarer
Postat av: Miiqa - jag överlevde min barndom

Glöm inte bort att det finns en maktobalans i det hela också!



Väldigt bra skrivet, det väcker en massa tankar! Man måste ju skilja på handling och person, bara för att jag gör något fel så betyder det inte att jag ÄR fel.



sv: Ja, vad han har inom skolvärlden att göra är ett stort frågetecken..

2009-08-18 @ 14:18:30
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Postat av: nouraa

bra skrivet om mobbing föresten, speciellt nu, men tanke på skola och allt.

ska själv börja första ring på fredag :D

2009-08-18 @ 15:53:42
URL: http://nouraa.blogg.se/
Postat av: Miiqa - jag överlevde min barndom

sv: Jag håller med, det är ju bättre att jobba med att konstruktivt försöka lösa problemet!

2009-08-18 @ 17:00:23
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Likaväl som man skall fokusera på mobbarens fel och brister borde man göra det på den som blir mobbad också. Med det menar jag att den mobbade som oftast har bristande självkänsla och självförtroende och LÅTER sig bli mobbad. Detta betyder inte att jag då tycker att den mobbade får skylla sig själv, men lika mycket som den som mobbar inte skall mobba skall den mobbade se till att inte låta sig bli mobbad. DÅ hade man löst problemet på sikt!!

2009-08-18 @ 17:21:52
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Gun

Bra skrivet, jag håller med dig:)

2009-08-18 @ 20:16:00
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: nathalie

Bra skrivet!



www.starcevic.blogg.se

2009-08-18 @ 21:48:46
URL: http://starcevic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0