Baka, baka liten kaka

Eftersom kamerasladden är borta* så blir det tyvärr inga bilder på muffinsarna. Men de blev faktiskt väldigt bra, och jag fick (som jag tror mig nämnt tidigare) receptet av Egoinasmamma, som fått det av Janne. Eller för att vara mer korrekt. Muffinsarna ser bra ut, men de smakar inte som man tror. De är verkligen jättefina. Men smakar luft och hasselnötter. Troligen skulle jag haft mer choklad i, kanske fler nötsorter? Ingen vet. Men jag ska prova igen, för det känns skönt att ha en kaka som man inte behöver HÄVA i socker för att det ska bli ätbart..


Chokladmuffins
Cirka 10 st (jag fick sexton)

Ingredienser
50 g smör
50 g 70% choklad
3 ägg (färska)
50 g (1 dl) hasselnötter

Tillagning
1. Hacka hasselnötterna.
2. Vispa äggulorna poröst och länge.
3. Smält chokladen tillsammans med smör (i mikron, översmält inte då kan chokladen bränna sig, utan smält inte helt och rör det sista. Jag brukar även köra på tining).
4. Vispa äggvitorna väl och hårt för sig tills man kan vända på byttan.
5. Blanda äggulorna, hasselnötterna tillsammans med choklad- och smörblandningen.
6. Vänd sedan ned äggvitorna försiktigt i blandningen.
7. Häll upp smeten i muffins/bull-formar med en sked.
8. Grädda i ugn cirka 20-25 minuter i 150 grader.


*snäll (läs dum) som jag är sa jag att det bara var att låna min kamera sladd (alla i familjen hade då samma kamerasort) när de tappat bort sin egen, bara de la tillbaka den igen. Lita aldrig på din familj..

Kommentarer
Postat av: Johan

Låna ut grejer till familjen ska man vara försiktig med ;)



SV: Om du kollar videoklippen i inlägget så tror jag du förstår hur det går till och hur man spelar =)



Tjejer och killar kan och får spela tillsammans tills det kommer till landslagsnivå, typ OS, VM och EM. T.o.m. SM kan vara så, det vet jag inte riktigt, men ofta när det gäller tävlingar har man ju en mixed-klass där man får vara både tjejer och killar =)

2009-11-30 @ 22:53:52
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/
Postat av: Amanda

Synd att det var nötter i...annars hade jag gärna provbakat! ;)

2009-12-01 @ 11:12:40
URL: http://medelrutanvingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0