Det tåls att tänka på..

Detta har tidigare publicerats på min blogg. Men jag känner att det är viktigt att vi tittar på det en gång till. Det tål att tänkas på?

Om temperaturen på jorden stiger 1grad...

...kommer dödligheten pga värmeböljor och översvämningar öka
(redan idag beräknas 300 000 människor dö pga det här enligt Global Humanitarian Forum)
...kommer Kilimanjaro förlora sin sista snö=Afrika blir isfritt för första gången på 11 000år
...kommer korallrev drabbas av blekning och dö=det mesta av stora barriär revet dör
...kommer torra områden bli torrare och våta områden bli våtare

Om temperaturen på jorden stiger 2 grader...

...Total avsmältning av Grönlandsisen, havsytan kommer då stiga upp till 7 meter (
massa länder och städer kommer försvinna)
...kommer haven att försuras, skalbärande organismer får problem att bygga upp sina kalkskal
...Upp till 30% av alla arter kommer att försvinna
...Europas somrar blir som år 2003 (
då dog 30 000 av värmeslag)

Om temperaturen på jorden stiger 3 grader...

...Amazonas regnskog blir till öken
...Stora områden blir obeboeliga pga värme, torka (
till exempel Afrika och Australien kommer bli obeboeliga= 100 tals klimatflyktningar)
...Himalayas glaciärer skulle smälta, konstbevattning av jordbruk skulle bli omöjligt i större delar av Asien

Om temperaturen på jorden stiger 4 grader...

...100 tals miljarder ton kol i Sibiriens permafrost tinar upp och släpper ut metan och koldioxid i mängder!
...30% av kustnära våtmarker är borta
...hela Arktiska isen är borta, nordpolen isfri för första gången på 3 miljoner år, isbjörnen dör ut med den.
...Sahara breder ut sig till sydeuroupa

Om temperaturen stiger 5 grader...

...Metanhydrater från världshavens bottnar tinar och avger enorma mängder metan, havet kommer rapa
...artutrotningen fortgår
...Antarktis is smälter, havsytan stiger med fem meter

Om temperaturen höjs med 6 grader

För 250 miljoner år sen var det så här varmt, då dog 95% av allt liv ut...

Den här undersökningen och boken sex grader är gjord för ett par år sen, så vi är redan på 1 graders symptomen. Vårt mål är att det ska landa på två grader. Fortsätter vi som vi gör, så kommer vi vara vid sex grader redan vid 2070. Jämfört med de beräkningar som boken gjorde och det som faktiskt är så är vi värre.

VI KAN GÖRA SKILLNAD. VI KAN STOPPA DET HÄR!


Kommentarer
Postat av: anne

Men vad tänker du om de som påstar att den kalvade isberget utanför Australien inte är något annant än ett fenomen som inträffat tidigare (bla 1956)? Jag har svårt att tro att det skulle vara så enkelt, men...

2009-11-13 @ 17:31:01
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Nu vill inte jag vara negativ, jag gillar vad du brinner för, men när man börjar bli väldigt gammal (si så där 48 år :D), så har man hört detta många gånger genom åren. På 70-talet skulle jorden gå under om 20 år, på 80-talet ungefär likadant och sen skriver man vaxthus så fort vi har det varmare i en period och ingen pratar om växthus alls när det är kallare.



Jag vet att jag är oprofessionell nu, men faktum är att de flesta människor är det, de flesta av oss har för lite kunskap och när forskare etc missbrukar tilliten blir det svårt att lita på nya spådomar.



Jag försöker göra mitt för att jorden skall bibehålla sin miljö, så det är inte alls så jag menar.



Som sagt, stå på dig tjejen, det du gör är bra!! Jag ville bara förklara lite av orsaken till varför vissa stänger öronen, tyvärr!!

2009-11-13 @ 18:17:27
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Kadri

Tänkvärt o bra info. Man måste tänka på miljön.

2009-11-13 @ 22:26:21
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: sara - Glitterögon

Usch vad det där är hemskt. Egentligen vill jag inte veta, men det är = att stoppa huvudet i sanden. Jag vill ju göra något för att förbättra.

2009-11-14 @ 09:46:48
URL: http://glitterogon.blogg.se/
Postat av: Fröken Einstein med en smärre psykos

Ja, det tåls absolut att tänkas på. Även om det är skrämmande, så är det verkligheten och vi kan inte blunda hur länge som helst!



Kram

2009-11-14 @ 10:15:36
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Postat av: ansepanse

det är hemsk läsning och ja, vi måste göra något åt det, alla måste hjälpas åt

ha en fin helg

2009-11-14 @ 10:36:37
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Amanda

Usch, det där ger en VERKLIGEN en tankeställare..

2009-11-15 @ 01:43:00
URL: http://medelrutanvingar.blogg.se/
Postat av: Gun

Det är bra att du lägger ut det igen. Det är jättviktigt att alla är medvetna om att det faktiskt ÄR så här.

2009-11-15 @ 19:50:44
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: anne

Vad jag menade...Jag det kan man ju undra...



Jo. Jag har läst på en blogg att klimathotet är ett påhitt och inte alls ett så allvarligt problem som "vissa" påstår, och denna bloggare menade att detta kringflytande isberg från Antarktis inte är något annat än ett regelbunder återkommande fenomen (det ska ha hänt 1956 också). Det är med andra ord INTE ett tecken på att den förhöjda snittemperaturen skulle ha påverkat detta.



Jag köper ju inte ovanstående, men vad säger man till den som påstår något liknande. Det är ju många som inte "tror" på att vi är på väg emot ett STORT problem.:O

2009-11-15 @ 22:34:58
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0