Din sopa!

Jag gillar sopsortering! Det är viktigt. Så jag håller på att införa detta här hemma i vår lägenhet, hos mamma och pappa är det redan fixat (dock inte min förtjänst då min mamma är duktigare på sånt). 

- Pappersförpackningar
- Tidningar
- Hårdplast
- Mjukplast
- Metall
- Glas

Det är svårt att få plats med alla olika behållare men, om man slänger allt i samma, och sorterar väl på plats (dvs jag får göra det själv eftersom mina rumskompisar inte har detta intresset). Det låter väl bra?

Hemma i skogen har vi fler grejer vi sorterar ut:

-kompost= äggskal, apelsinskal och sånt där äckligt kaffefilter (haha, kaffefiltersaken är mer sällsynt sen systeryster "lånade" kaffebryggaren när hon flyttade)
- hönsmat= alla matrester, äppleskal och melonskal (det händer även att katt/hund hinner först till kvarnen)

Så trots min enorma fågelrädsla, så vill jag nog ha en höna (längre sträcker jag mig inte) när jag slår mig ner för gott...troligare blir det en lika glupsk hund som vi har nu..

Min poäng? Jo, vi slänger alldeles för mycket mat och därför tycker jag att vi borde ge det till våra eller grannens djur!


Kommentarer
Postat av: ansepanse

var slänger du mjukplast, förut sorterade vi även det men så tog de bort den bingen

SV: visst ska vi vara vän med naturen

2009-11-24 @ 11:54:48
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Amanda

Good point! =)

2009-11-24 @ 12:08:00
URL: http://medelrutanvingar.blogg.se/
Postat av: Gun

Vi sorterar så redan. Vi har allt under vår diskbänk, en hög med tidningar och papper, en hink med glas, batterier metall som vi sorterar ordentligt innan vi slänger det, plastflaskor slänger vi längst bak under diskbänken och slänger när det blir fullt, en hink med mjölkförpackningar och sånt, en hink för kompost och en hink för brännbart. Det är hur enkelt som helst när man är van. Här får vi slänga hård- och mjukplast i samma.

2009-11-24 @ 13:56:53
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Em

Jepp, inte helt fel. Personligen slänger jag inte mycket mat faktisk, vet liksom mer eller mindre exakt vad som går åt och är (låter ju som självskryt detta!!) bra på att utnyttja grejorna innan det blir för gammalt. En ost kan jag frysa in om jag förstår att den kommer hinna mögla till ex, då blir det ost man gratinerar med sen.



Din kommentar på min andra blogg (andra meningen) var ju rena rama "Dagens ord", hoppas jag inte glömmer bort att du har skrivit det och sen om några månader lägger ut det som om det skulle varit mina egna ord. Då får du slå mig över fingrarna i så fall!! ;)

2009-11-24 @ 15:11:45
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Klint - Att vara tjej på Fordonsprogrammet

Man blir otroligt faschinerad av din blogg, du är så duktig! Jag sorterar också här hemma, blir rätt mycket olika påsar med grejer bara, så de tar upp en hel del plats =/

2009-11-24 @ 15:31:54
URL: http://klintt.blogg.se/
Postat av: Rannva

Hållermed dig, alldeles för mycket slängs nuförtiden. Hemma hos mig och fästmannen så lägger vi allt sorteringsbart i en behållare och sorterar när vi kommer till soprummet. Än så länge finns det ingen kompost, men vi är på vår hyresvärd om det. Är nog lite enklare när man slått rötter permanent.

2009-11-24 @ 19:04:06
URL: http://crazytiny.blogg.se/
Postat av: sara - Glitterögon

Jag vill ha två getter och ett gäng med hönor :) Just för att ge dem överblivna matrester men också för att lära barnen att ta hand om djur och komma närmare naturen.

2009-11-24 @ 19:57:59
URL: http://glitterogon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0