Drama om klimatförändringarna

Anne ställde en fråga (jag citerar lite fritt nu, men andemeningen är väl densamma)

Hon hade läst på en annan blogg att klimathotet är ett påhitt.

Ja, det är det. Eller ja, jag tror ju inte på det. Men det här är en fråga som delat stora delar av oss. Det finns folk på forskarnivå som är helt övertygade om att det här inte är ett problem. Att människan inte har något alls med detta att göra. Sen finns det även de som tycker att allt det här är vårt fel och att vi borde dö ut för att vi är så hemska. Du väljer själv vilken del eller vilka som du vill tro på.

Jag har valt någon slags medelväg, jag vet inte exakt vad jag ska tro, men, det känns lite jävligt att chansa (för att snacka ren svenska) därför väljer jag att tro att jag kan göra skillnad. Jag har en enorm övertro på mig själv och att jag kan rädda världen i alla möjliga frågor. Och jag tror inte bara att jag kan, jag tänker genomföra det också. För allt vi gör har betydelse. Det jag gör idag, kan förändra någons liv. Vi har alla en massa makt, vi väljer bara hur vi ska förvalta den.

Så Anne, jag tror inte på att det bara är något som huxfluxat in i vår historia, jag skiter i vems fel det är, jag är intresserad av lösningen!

Kommentarer
Postat av: Fröken Einstein med en smärre psykos

Oavsett om vi har något att göra med det eller inte, så är det ju ändå ett problem. Och skulle det vara så att vi inte är hela orsaken till problemet, så är ändå de koldioxidutsläpp vi gör en bidragande orsak och någon som vi behöver ändra på. För oavsett om det är vi som är problemet eller inte, så är det vi människor som kommer drabbas när vi inte längre kan bo på den här planeten.



Bra inlägg!



Kram

2009-11-16 @ 08:22:35
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Postat av: ansepanse

åh, vad bra skrivet, jag håller helt med dig, jag är också lite medel, för visst har temperaturen på jorden svängt förut, ta bara dinosaurierna, de dog ju ut för att klimnatet förändrades osv

men kämpa ska vi - jag är med

kramar

2009-11-16 @ 10:49:54
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: pelle

Men... jag tycker det känns som så mycket förnekande när man säger att miljöhoten inte finns. Som att stilla sitt eget samvete. Lite som när nynazister förnekar förintelsen.

2009-11-16 @ 13:07:14
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: sara - Glitterögon

Jo, oavsett om medeltemperaturen höjs på grund av nåt helt naturligt, så vet vi ju med oss att mycket av det vi gör spelar negativ roll på klimatet. Låt oss bättra det och lev nära naturen. Sen får vi se om allt det andra är naturens gång eller människornas påhitt. Hoppas kan man ju.

2009-11-16 @ 17:28:09
URL: http://glitterogon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0