Ey, tönt?

Vi lever i en värld som mer eller mindre styrs av Hollywood och deras syn på saker och ting. Kanske inte ni som inte är åttitalister/nittitalister men vi som är det gör det enormt mycket. Vi ser på Highschoolfilmer och även fastän vi vill vara duktiga och inte påverkas något alls, det gör vi.

Som den klassiska tönten. När ni läser det får ni säkert upp en enormt finnig ungdom, med glasögon, tandställning och konstiga (avviker från övriga personers stil i filmen) kläder, eller? Jag vet att jag gör det. Men nu har jag ändå fått så mycket perspektiv på saker och ting att jag har insett att det ändå är insidan som räknas, så när jag ska gestalta en tönt i skrift eller bildligt så blir han eller hon ofta att se ut som ovan nämnt. Det ligger liksom i mitt undermedvetna. Och även om jag själv passar in under många "töntkriterier", så har jag distans till det hela.

Men då tänker jag på de som inte har distans till det hela. Och själva ÄR "töntar" eller än värre, de som tror att det är okej att bete sig som de coola i highschoolfilmerna gör mot töntarna i filmerna...

Jag tror att de flesta av oss som gått i skolan på senare år blivit kallade tönt (vi låter bli att nämna de fulare orden just nu) och vad är egentligen en tönt? Varför är det ett öknamn? Och varför är det okej att behandla en tönt hur som haver?


Men framförallt, vad ska vi göra åt problemet?

Kommentarer
Postat av: Fröken Einstein med en smärre psykos

Jag kallar mig stolt för tönt. Eftersom jag är en tönt så känns det helt naturligt. Det betyder att jag har något som andra är avundsjuka på ^^

2009-11-05 @ 20:39:12
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Människor är rädda för det okända. Ofta ser jag töntar som av olika orsaker inte anpassar sig "resten av gänget" och outsiders blir tyvärr mobbade, så även i djurvärlden.



För mig är en tönt en som fixerar sig vid en sak och som knappt kan släppa det eller prata om annat, men i och med att jag är norska så lägger jag ofta lite fel saker i såna här ord.



Synd att inte vi uppskattar mångfald mera.



God natt, sov gott! :D

2009-11-05 @ 21:40:24
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Karl

Jag såg mig ofta som tönt/nörd som ung...Nu har jag nått nivån av fanatiker inom vissa områden ^^ men man får aldrig glömma att det är töntar som styr världen ^^

2009-11-05 @ 21:57:26
URL: http://enighet.blogg.se/
Postat av: Amanda

Förbjuda Hollywoodfilmer? ;)

2009-11-05 @ 21:58:38
URL: http://medelrutanvingar.blogg.se/
Postat av: pelle

Utan töntar så stannar världen. Se bara på de som är populära, det slutar oftast upp som skräp! ;) Om man nu ska gå på en väldigt förhastad argumentering.

2009-11-05 @ 22:02:28
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: sandra

ja vi är väl fenomenala på att sätta folk i fack..att vi gör det mot oss själva är väl en sak även om det inte heller är okej egentligen^^ men att döma andra är "totally wrong"



Sv: tack för dina ord på "livsvishet"

2009-11-06 @ 08:21:46
URL: http://sandrabnilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0