Klimatvetarna

Tittar på debatt som går på repris nu på SVT. Man diskuterar hur vi ska lösa problemen (tror jag). Och jag tycker det är rätt så enkelt. Sköt dig själv. Tänk om de där typerna som förespråkar detta la ner lika mycket energi på att sköta sitt egna klimatsmarta liv som de gör på att gnälla på andra. Ja, då hade vi kommit en bit på vägen.

Jag driver i och för sig den här bloggen för att jag vill att alla ska bli klimatsmarta. Men jag TVINGAR ingen, jag är inte på och tjatar hela tiden, nog för att jag gärna argumenterar, men då ska det vara sakliga argument. Dessutom är jag bara en tonåring som går på samhällsprogrammet och en miljökurs och då har jag inte alla fakta som krävs. Kanske? För inte ens de främsta forskarna är ju överens. Det vore ju då lite komiskt om en halvgalen, dramatisk brud satt i studentlägenheten och hade alla svar. Jag önskar jag hade, men det har jag ju tyvärr inte.

Min poäng? Det är nog att jag tycker att man ska se över sitt eget hus först. Sen, när glaset är tjockare kan du kanske titta lite på grannen. Men jag avråder bestämt att komma dit och börja styra och ställa. Vi inspirerar istället. Om du bara äter ekologiska ägg, så undrar någon varför, då kan du svara på ett trevligt (och icke galet) vis, då har du inspirerat.

Har du någon gång blivit inspirerad att bli än klimatsmartare?

Kommentarer
Postat av: Em

Det har jag med säkerhet för jag har vänner som är duktigare än vad jag är, automatisk tar man efter. Det du säger håller jag fullständigt med om, jag blir lite anti om folk vill pracka på mig saker, men om jag istället får information som gör att jag tycker det verkar vettigt och senare själv kan ta initiativet så införlivar jag det på ett helt annat sätt.

2009-11-27 @ 14:28:25
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Gun

Jag håller med dig om att man inte kan tvinga och tjata sig till att folk ska göra som amn säger. Jag lyssnar inte på sånt iaf. Jag har säkert blivit inspirerad till att bli bättre men kommer inte på något specifikt just nu. Du inspirerar med din blogg, det är bra:)

2009-11-27 @ 19:10:47
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: ansepanse

ingen är ju smartast när det gäller klimatet men alla kan ju vara lite smarta

2009-11-27 @ 22:19:30
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag har garanterat blivit inspirerad av DIG.

2009-11-27 @ 22:39:19
URL: http://medelrutanvingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0