Kärnkraft

Kärnkraft är när en typ av uran klyvs med hjälp av neutroner (små, små partiklar). Neutronerna träffar uranet med väldigt hög hastighet, då frigörs nya neutroner som i sin tur klyver mer uran.  Det här är en väldigt förenklad version, vill du läsa mer kan du exempelvis kolla in HÄR.

Miljövänligt?
Här finns egentligen inget enkelt svar. Frågan är väldigt komplext. Å ena sidan påverkar kärnkraft inte växthuseffekten det minsta, vilket ju är kanon. Å andra sidan måste vi kapsla in avfallet i 100 000 år. Och det är ganska svårt.

Personligen är jag emot kärnkraft eftersom jag inte tycker att det är rättvist mot de som kommer efter oss att ta reda på vårt avfall. Men jag blev ganska glad över att höra tidigare i sommar att Tyskland ska avveckla all sin kärnkraft. Det är ju jättebra! Men det är inte riktigt lika bra om man istället väljer att ta in energi (kärnkraft) från länderna runt omkring. Jag hoppas istället att man kommer satsa ordentligt på förnyelsebar energi i Tyskland nu!

Vad är din åsikt om kärnkraft?





Kommentarer
Postat av: Barnens Hjältar

Jag tycker det är jättesvårt, särskilt nu efter olyckan i japan så är man ju ganska negativt inställd. Kärnkraft är ju inte bra men jag vet för lite om andra energiformer för att kunna avgöra hur de påverkar jorden på sikt. Jättesvårt.

2011-07-16 @ 10:47:02
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: sanna ;D

Jag är emot kärnkraft! Om vi tänkter i japan tillexempel, så nu när det har slutat fungera, så skadar den allt som är i dens närhet, inte för att jag är så insatt i den frågan, men om alla världens kärnkraftverk skulle sluta explodera, så skulle vi förmodligen dö ut. :(



sv; Jo den var faktiskt jättbra :) !! Verkligen värd att se!

2011-07-16 @ 15:57:24
URL: http://handlingar.blogg.se/
Postat av: idathomsson.blogg.se

fin bild, har du tagit den?

vad tycker du om mitt nya armband? fint?

jag är själv supernöjd! :)

VARMA KRAMAR IDA!

2011-07-17 @ 04:47:24
URL: http://idathomsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0