Ekologiskt eller lokalt?

Man ska helst äta ekologisk och lokalproducerad mat. Men om den specifika maten man ska äta är ekologisk eller lokalproducerad, vilket ska man då välja?


Jag som bor långt ute på landet och anser mig vara något så när miljömedveten. Jag vill verkligen att det ska finnas en bra jord för mina (och era) barn och barnbarn att leva på. Därför är det bra att välja ekologisk mat, även om den kommer från Brasilien och därmed tvingats resa över halva jorden för att bli min mat. Men det kanske är bättre i slutändan?


Men jag tror också på landsbygden. Jag vill kunna bo här och tror egentligen att det är en mer hållbar lösning för alla om vi bor lite mer utspritt och lär oss att leva av det vi har. Att vi tänker lite mer lokalt. Då är det ju viktigt att jag och andra i bygden kanske väljer att köpa skor i den lokala skoaffären, även om de inte är helt miljövänliga, vi spar in på transporten och vi har i alla fall ett jobb mer på orten. Det kanske är bättre i slutändan?


Helst vill jag ha en kombination. Men det går inte alltid. Min mat är ofta väldigt närproducerad (mina föräldrar har ju liksom en gård) även om den inte är miljövänligstämplad, så vet jag ändå att den är miljövänlig, jag har ju sett exakt allt som "hänt" med maten. Maten är det nog alltid viktigast att den är ekologisk odlad ändå. För vem vill ha i sig extra gifter? Om man inte måste?


Innan du drar till köpcentret tycker jag att du ska tänka till. Målet är nya skor och en väska. Kan du inte köpa skorna på skoaffären på hörnet och väskan kanske också går att hitta där? Jag vet att om du bor väldigt långt bort från "storstan" så kan utbudet vara enormt begränsat! Men det kan också vara så att du gör världens fynd. Du kan ju i alla fall titta?


Kommentarer
Postat av: klara

fin blogg:)

2009-07-19 @ 17:39:39
URL: http://jjustanothergirll.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Är det miljövänligt att handla på Internet eller är det tvärt om pga transporter etc? De har ju mång andra fördelar, behöver endast lager, ingen affär behövs, skickas i kartong/låda som finns redan från fabrik, ingen påse behövs.. (jag bara tänker högt - jag vet inte)

2009-07-19 @ 18:32:20
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0